Maak je zuurdesem starter

Ik heb dus een prutjesfamilie en vandaag stel ik je Helga voor! Zij zorgt dat ons brood lekker zacht, lichtbruin én vooral gezond is. Zij bestaat uit zuurdesem. Een prutje dat je heel gemakkelijk zelf kan maken met meel, water, roeren en een beetje geduld. Je kan haar gebruiken om een zuurdesem brood mee te bakken, maar ik gebruik haar ook als ik een 'gewoon' brood bak. Zij zorgt ervoor dat het extra luchtig is en erg lekker van smaak. Ons kindjes zijn er gek op! Zuurdesem brood smaakt dan weer zuur en dat is niet hun ding. Dus wil je zelf ook een starter maken, dan volg je onderstaand recept!

Je hebt nodig:

  • roggenmeel
  • water
  • een weckbokaal met deksel (zonder ring)
  • lepel
Zo maak je het:
  • Dag 1
    Zet je weckpot op de weegschaal en weeg 30g roggenmeel af en 100ml lauwwarm water.
    Goed roeren, deksel erop en zet weg. (uit de zon! Bij mij staat Helga in de kast van de microgolf, daar is plek, donker en constant van temperatuur. Maar je kan het even goed op een ander plekje zetten, maar vooral uit de zon!)

  • Dag 2
    Zachtjes roeren, deksel er weer op.

  • Dag 3
    Zachtjes roeren, deksel er weer op.

  • Dag 4
    Zachtjes roeren, deksel er weer op.

  • Dag 5
    Voeg 90g roggenmeel en 100ml lauwwarm water toe. Roer door, deksel er weer op.
Als het er uit ziet als een dikke chocomousse met bubbeltjes en een lichtzure geur is het klaar!
Je kan het nu gebruiken om brood mee te bakken. Een zuurdesem brood of toevoegen aan je wit brood baksel, dan krijg je dus een lichtrogge brood dat extra luchtig is. Ik voeg meestal een 2 tal dikke soeplepels toe aan het voordeeg. Ik deel binnenkort mijn super recept om heel lekker brood te bakken!

Je kan je starter blijven gebruiken. Belangrijk is om goed te blijven roeren en regelmatig water en roggenmeel toe te voegen. Ik giet niets weg omdat ik heel regelmatig brood bak en dus mijn mengsel vers blijft. Maar je kan dat doen om het vers te houden. Bak je een tijdje niet? Bewaar het mengsel dan in de koelkast. Je kan spelen met de zuurtegraad door extra meel toe te voegen of weer net een beetje meer water. Of iets langer laten staan voor je het gebruikt. 
Veel plezier ermee!

Veel liefs,
Sofie

Reacties

Populaire posts