Een heerlijke super gemakkelijke chocolademousse

Ik ben er gek op... op chocolade!!! Jij ook? Ik heb de liefde ervoor duidelijk doorgegeven aan Mare, want als ze kan kiezen tussen een snoepje of een stukje chocolade, dan is de keuze snel gemaakt. En niet alleen stukjes chocolade of pralines gaan er vlotjes in, ook bijvoorbeeld een chocoladetaart of koekjes met chocolade.... het wordt erg gesmaakt! Vandaag maakte ik chocolademousse als tussenlaag voor de chocoladetaart van Mare, want morgen wordt ze vijf jaar! Ik kijk nu al uit naar haar gezicht als ze de taart ziet.... Mijn recept is heel erg gemakkelijk en lekker! Ook eens maken? Hieronder lees je hoe:

Je hebt nodig:

  • 200 g chocolade (ik gebruik puur met een hoog gehalte aan chocolade want dan wordt mooi donker)
  • 4 eieren
  • 4 eetlepels suiker
  • een pot die in een andere kookpot past (au bain-maire)
  • 2 gardes
Zo maak je het:

Smelt de chocolade au bain-marie. (Je kan dat ook in de microgolf doen, maar na een accidentje met verbrande chocolade doe ik dit niet meer...) Splits de eieren. Klop de eierdooiers met de 4 eetlepels suiker tot het mengsel witter kleurt. Als de chocolade gesmolten is, dan laat je het eerst heel even afkoelen, terwijl je er in roert. (het mag niet terug stollen) Giet dan rustig de gesmolten chocolade bij de eierdooiers. Neem dan je garde en kloppen maar! Goed en stevig! Neem een andere garde (of was de ene af) en klop het eiwit stevig op. Roer eerst een paar eetlepels voorzichtig door de chocolade en schep er dan de rest erdoor. Heel rustig dan wordt de mousse lekker luchtig. Kies mooie kopjes of glaasjes om de mousse in te doen en zet ze in de koelkast. En dan het moeilijkste... wachten tot het opgesteven is.... 
(Oh ja, en de pot uitlikken, daar staan Corneel en Mare voor in de rij!)

Ik maak ze de avond van te voren, dan weet ik zeker dat de mousse mooi opgesteven is. 

Veel liefs,
Sofie

Reacties

Populaire posts