Ciabatta met zuurdesem

Ciabatta is 1 van mijn lievelingsbroodsoorten. 
Eerlijk, ik kocht zo van die voorgebakken dingen om ze dan in de oven af te bakken. Maar das natuurlijk niet hetzelfde als het zelf bakken. Maar, ik zag er een beetje tegenop om er aan te beginnen, want het is nogal een kleverige bedoeling en het goede recept, had ik nog niet gevonden. Tot ik het recept van Alfredo Sironi tegenkwam. Een voormalige Italiaanse geschiedenisstudent die nu een bakkerij heeft in Berlijn. Hij bakt het met.... zuurdesem! En ja, hallo Helga, want die staat natuurlijk te blinken als lid van de prutjesfamilie. Ik dus aan de slag. Gisteravond met een voordeeg. De andere ingrediĆ«nten zijn meel, water en zout naast zuurdesemstarter. Het vraagt tijd, veel kneedwerk, rijswerk (doe ik altijd iets anders... spinnen bijvoorbeeld, of een spelletje spelen met de kindjes, vandaag hebben we ook gekleurd), een zeer warme oven met een kom water erin voor stoom. In het originele recept wordt een vuurvaste stenen plaat of pizzasteen aangeraden, maar omdat ik die niet heb, heb ik mijn bakplaat gebruikt. Buiten zijn we een bakoven aan het bouwen, dus in de zomer kan ik dit wel op steen proberen. Het resultaat is FANTASTISCH!!!! Echt waar en het loont zeker de moeite om het ook te doen in een vrij weekend of op een vrije dag. 

Veel liefs, Sofie

Reacties

Populaire posts