Maak je eigen handzeep en/of wasmiddel

Gisteren had ik het er over dat ik mijn eigen wasmiddel maak. Sinds ik dat doe scheelt dat enorm in het
afval (denk maar aan die verschrikkelijke plastiek doosjes of lege plastiek flessen) en ook in mijn portemonnee. En niet onbelangrijk, mijn was is even schoon. Ik deel graag met jou mijn manier, zodat je het ook eens kan proberen.

Je hebt nodig:
  • een doos zeepvlokken (ik gebruik Marseille vlokken, kan je gewoon in de winkel kopen)
  • 2,5 liter water
  • 3 flessen van een liter met beugelsluiting 
  • klopper of mixer
  • pot voor op het vuur
  • maatbeker

Zo maak je de zeep:

Doe de zeep vlokken en 1 liter water in de pot, zet op het vuur en laat het koken. Giet er vervolgens de 1,5 liter water nog bij. Laat nog eens goed opkoken en door koken. Zet het af en laat het staan tot de volgende dag.
De volgende dag...
Je hebt nu een dikke, vaste brij. Dat is perfect! Zet er de mixer in of als je goede spierballen hebt je handklopper en begin te mixen of te kloppen tot de zeep los is geklopt en terug vloeibaar. 
Giet over in de maatbeker en vul de flessen er mee tot een eindje onder de rand. Sluit af en klaar! Ik blijf een eind onder de rand omdat met het staan de zeep terug vaster kan worden. Als je dan goed schud met de fles wordt de zeep terug vloeibaar.

Ik vul er ook mijn handzeeppompjes mee. En dan doe ik er een paar druppels essentiƫle olie bij. Dat doe ik ook trouwens bij de zeep als ik een wasmachine ga draaien. Dan ruikt ie lekker. Hoeft natuurlijk niet! Ik koop die bij de apotheek en heb verschillende geurtjes om eens af te willen. Zo vind ik in de zomer sinaasappel heel lekker ruiken, of lavendel voor de handdoeken. Zalig!

Dus wassen maar!

Veel liefs, 
Sofie

Reacties

Populaire posts