Brouw je eigen bier van gember

Het is gelukt! Mijn eigen bier en dan nog wel van gember! Met de Francois (ja daar heb je weer een lid van de prutjesfamilie) Al is misschien de naam 'bier' niet echt goed gekozen, want het heeft niks te doen met graan en hop, maar wel alles met suiker, gember en gisting natuurlijk. Wat het vooral vraagt, is geduld... Verder niet veel. Een weckpot met beugelsluiting, ruwe rietsuiker en gember om te starten. Wil je het ook maken? Doe het dan zo:

Je begint met het maken van een basis, bij mij dus Francois. Daarvoor snij je 200g gember die je gewassen hebt, in stukken en  mix je samen met 100g ruwe rietsuiker en 200ml water. Tot je een prutje krijgt. Dat doe je in je weckpot met beugelsluiting (maar zonder ring) en dat zet je weg op een warme plaats. Drie dagen lang roer je elke dag in je prutje en voeg je een soeplepel rietsuiker toe. Eerlijk, het ziet er niet uit, maar dat is de bedoeling. Als er bezinksel ligt op de bodem van je pot met water er bovenop is dat niet erg. Roeren, klaar. Als ie goed pruttelt (belletjes dus) dan is ie klaar en kan je beginnen brouwen. Nog niet zo ver (ervaring leert dat in de winter de prutjes er langer over doen om euh... goed te borrelen) dan laat je het gewoon nog een dag staan met een lepel suiker er bij die je er door roert. 

En dan het brouwen... het is zo simpel... Koop flessen die je goed kan afsluiten. Spoel ze goed om zodat ze brandschoon zijn en er geen schimmel kan ontstaan. Ik heb flessen van ongeveer een liter en maak het bier per 2 flessen, zodat ik niet teveel in 1 keer maak en het goed opgeraakt. De verhoudingen zijn voor ongeveer 2 liter water

Snij ongeveer 100g verse gember in stukken verdeel ze over de flessen. Roer nog eens goed in je prutje en doe 100ml ervan in een aparte kom samen met 8 eetlepels rietsuiker en het sap van 1 citroen. Roer dat heel goed door mekaar. 


Verdeel dit over je flessen (bij mij dus over de 2 flessen van een liter) met de in repen gesneden gember en vul ze vervolgens tot een eindje onder de rand op met koud water. Sluit af.  

En dan... wachten... Het is belangrijk dat je fles goed afgesloten is en er zeker geen lucht van buitenaf bij kan of er lucht kan ontsnappen! Het vruchtvlees verzamelt zich boven in de fles en dan is het klaar (bij mij meestal na een dag of drie). Dan zet ik het in de koelkast, want koud smaakt dit drankje het lekkerste) Schud zeker NIET met de fles!!!! (denk aan die toestanden van bier of cola dat uit een flesje spuit) Ik maak een fles ook open in mijn wasbak, want het vruchtvlees komt eruit bij het openen van de fles door de druk die ontsnapt. 

Bij het gieten in de glaasje doe ik het door een klein zeefje zoals bij losse thee, want er blijven altijd nog van die kleine frullekes na van het gember. Genieten maar!

Veel liefs,

Sofie

Reacties

Populaire posts